Monday, December 22, 2008

Andaikata Aku…..

Andaikata aku
deraian hujan,
Akan ku sirami bumi bertuah ini
Laksana manik-manik yang terputus talinya
Agar akar berbunga takkan haus dahaga
Agar lautan tak kering airnya
Agar si kecil dapat menikmati kuasa Maha Mencipta

Andaikata aku
sang cenderawasih,
Menyelangi birunya langit nan awan
Dikagum dipuja unggas seisi buana
Dapat ku perhati
Bagaimana taksubnya pungguk pada rembulan
Betapa mesranya pipit dan enggang

Andaikata aku
putaran masa,
Akan ku lambatkan perjalanan waktu
Semasa dikau berdampingan denganku
Akan ku lambatkan perjalanan waktu
Sebelum tibanya saat perpisahan abadi

Andaikata aku
Setitis air hujan,
Seekor unggas,
Sedetik masa,
Pastinya andaian ini tak daya terluahkan
Dijadikan serba cukup sebagai seorang insan,
Ku bersyukur padaMu
Wahai tuhan yang memerintahkan.

-JJ-

No comments:

Post a Comment