Friday, December 12, 2008

Siti Kus tidak lagi menggangu bapanya memburu. Dia telah menggantikan ibunya menjadi bos di Cybercafe 'Jen and Kuch', yang kini menjadi hotspot bagi para mountaineers dari merata negera. Sampai masuk Straits Times seh! Dalam diam, rupanya seorang mountaineer bernama Dol Lah Botak Li Chen yang berasal dari negeri Cina tetapi menetap di Pulau Ubin menaruh hati kepada Ti Kus yang cantik molek.

Dia sudah terlalu sering ke kedai tersebut kerana amat gilakan mountaineering dan Siti Kus. Termasuk ini, dah 10 kali tau! Ti Kus juga minat pada DolBo (nama manja) tapi sebagai wanita, dia hanya menunggu. "Mama cakap dulu Papa made the first move." Cheydebah. Suatu hari, Dolbo telah memberanikan diri dan memberi sekeping nota kepada Ti Kus melalui kawan baiknya, Wati Ayam.

Wati Ayam lalu memberikan kepada Siti Kus dengan *nudge nudge, wink wink*. Ti Kus membaca, "Awak, awak. Jumpa kat bawah gunung ok?". Short and sweet. Tau tak apa jadi? Mereka tak berjumpa... kerana Dolbo selenge tak letak pukul berapa nak jumpa. -___- Bagaimanapun, keesokkan harinya, mereka bertembung di atas titian menuju ke arah Cybercafe. Maka cinta pun berputik dari situ..(Ya Allah, clichenye!)

Pada tanggal 14 Februari (saje date ni), Dolbo meet-the-parents. Ibu Siti Kus amat berkenan dengan Dollah kerana dia dulu pernah minat seorang mountaineer sebelum Ahmad Kuching. Bagaimanapun, bapanya tidak setuju dengan cara hidup Dolbo. Dia takut jika anaknya nanti terpaksa naik turun gunung dan hidup sebagai nomad kelak. Dengan rahmat Tuhan, mereka akhirnya dikahwinkan juga.

Majlis persandingan pasangan itu amat meriah. Ia diadakan di tepi pantai dengan tema 'Seafood'. Dollah peminat besar makanan laut dan mengupah orang untuk menjahitkan baju lobster untuk dirinya, dan ikan duyung untuk Siti Kus. Ibu mertuanya dijahitkan baju ala ikan jerung siap dengan tudung biru."Hmm...Shark pun Shark lah. Asalkan rantai kapak dan gelang emas aku boleh nampak!" Sementara bapa mertuanya digayakan dengan baju ala sotong. "Kau ingat aku ni blur ke?!"(blur sotong, geddit?) Ahmad Kuching mendengus separuh dengar. Mengamuk dia! (tengok saja gambar!) Majlis berakhir dengan sesi suap-menyuap kek Udang Joget-Joget oleh kedua mempelai.

TAMAT!
Hasil karya Nisa. (SOKONGLAH PENULIS TEMPATAN! HAHAH)
Lukisan oleh Nisa, diilhamkan oleh Akhbar's dream wedding dan Man the crazy mountaineer.

No comments:

Post a Comment