Monday, December 22, 2008

Layarkan Diri Ini

Ku umpamakan diri ini
ibarat perahu layar yang terdampar di samudera sana
Tak bernakhoda,
sekadar terapung menurut kehendak angin laut

Sang angin
Sememangnya aku lemah tanpamu
ibarat berdiri tanpa kaki
Namun
jauhilah perahuku
Dari hasutan bisikan angin
yang bakal menghanyut perahuku entah ke mana
hanya berbaukan sia-sia semata

Andaikata bisa memilih,
Teringin aku nantikan
Hembusan angin menghala ke Utara
Datang menyapa layarku berkibar
Biar layarnya diarah, laluannya pula berarah

Bimbinglah aku aduhai angin Utara
Agar bisa ku sampai ke pulau cita,
Walaupun dari sini tampak tiada rupa
Namun keyakinanku ada di sana

Sesungguhnya pelayaran aku ini kesudahannya entah bila
Sememangnya aku keletihan tiada daya
Untuk teruskan lagi

-JJ-

No comments:

Post a Comment